A szomorú hölgy titka: Egy Budapesten őrzött koreai festmény azonosítása. Avagy: miért olyan kevés a női portré Koreában?

dr. Mecsi Beatrix

Eötvös Loránd Tudományegyetem,
1088 Budapest, Múzeum krt. 4/B.

Egy egészen különleges egész alakos női portrét őriz a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum Budapesten, amely egészen 2012-ig szinte ismeretlen volt mind a szakmai, mind a szélesebb közönség előtt. A Hajnalpír Országa című kiállítást követően a kiállításhoz kapcsolódó angol és magyar nyelvű tanulmánykötetek címlapján is ez a kép szerepelt, és világszerte igen erős visszhangot váltott ki a Koreával foglalkozó kollégákból. Ez nem csak annak köszönhető, hogy Koreából igen kevés női portré maradt fenn, hanem a kép színvonalas ábrázolása és az ábrázolt személy kiléte is sokakat izgatott.
Tanulmányomban a budapesti képen látható hölgy szomorú tekintetét is megmagyarázni látszó párhuzamra hívom fel a figyelmet, a ruhájára akasztott függődísz (norigae) felirata és funkciója elemzése nyomán egy nemrégiben felfedezett festmény segítségével.
Ez a koreai festmény 2008-ban került elő Japánból, és feliratából megtudhatjuk, hogy Gyewolhyang-ot, a japán megszállás ellen segédkező, mártírhalált halt szépséget ábrázolja.
A női portrék ritkasága miatt tézisünket egyelőre nem tudjuk több példával igazolni, de számos írásos és képi forrás is alátámasztja a budapesti képen látható szomorú hölgy azonosítását a mártírhalált halt Gyewolhyang-gal.