Olvasói ösvények az internetes szövegek rengetegében

Gonda Zsuzsa
zsuzsi.gonda@gmail.com
Eötvös József Gimnázium, Budapest
Károli Gáspár Református Egyetem, BTK

Az előadás a digitális szövegek olvasása során alkalmazott kognitív műveleteket, olvasási stratégiákat és mintázatokat mutatja be empirikus vizsgálatok tanulságai alapján. Az olvasási folyamatot elsősorban az olvasó célja és a szöveg szerkezeti jellemzői határozzák meg (Gósy 2005, Golden 2009, Coiro–Kennedy 2011). Az olvasó célja a digitális szövegek értelmezésekor elsősorban az információkeresés, amely komplex kognitív műveletek végrehajtását igényli (keresés, kiválasztás, azonosítás, ellenőrzés, megosztás) (Bruce–Bishop 2002, Leu et. al 2010). A műveletekhez kapcsolódó, a szövegek értelmezéséhez szükséges, hatékony olvasási stratégiák a digitális szövegek esetében eltérnek a nyomtatott szövegek olvasásához szükséges stratégiáktól, hiszen a digitális szövegek multimediálisak, instabilak, dinamikusak és asszociatívan szerveződnek (Coiro–Dobler 2007, Dobler 2003, Zamfirache 2005). Az olvasási stratégiák a digitális szövegek értelmezésekor összekapcsolódnak a szövegen végrehajtott cselekvésekkel, amelyek segítségével az olvasó saját maga választhatja ki, hogy milyen sorrendben olvassa el az egyes szövegelemeket, létrehozva saját olvasói ösvényét (Landow 1992, Nelson 1992). Az olvasói ösvényen való közlekedés során speciális, a digitális szövegek értelmezésére jellemző olvasási mintázatok jönnek létre, amelyek meghatározása képernyőfelvételekkel és szemmozgásvizsgálógéppel (eye-tracking) lehetséges (Nielsen 2006, Steklács 2014). Az előadás hőtérképek, vizualizált animációk és tekintetkövetéses (glazepot) térképek segítségével szemlélteti a középiskolás diákok virtuális környezetben zajló információfeldolgozási folyamatát.

eger/eloadasok/gondazs