ChatGPT a nyelvoktatásban

Hargitai Lili
PhD-jelölt (ELTE és KU Leuven)

Egy nyelv elsajátítása alapvető készség a mai globalizált világban, a feltörekvő technológiák pedig számos új lehetőséget teremtenek erre (Klimova et al., 2023). Erősen növekvő érdeklődés övezi például a chatbotok alkalmazását a nyelvtanulásban, különösen az angol nyelvoktatásban (Huang et al., 2022).
Kutatásom a ChatGPT használatát vizsgálja a flamand idegennyelv-oktatásban. A ChatGPT óriási népszerűségére ellenére a témában viszonylag kevés szisztematikus kutatás készült, és különösen kevés forrás fókuszál Európára, azon belül pedig a nyelvtanárok tapasztalataira. A kutatások többsége Ázsiában és Amerikában készült, illetve a nyelvtanulók perspektíváját helyezi előtérbe. Éppen ezért egy kérdőíves kutatás keretében felmértem a flamand nyelvtanárok ismereteit és kompetenciaérzetét a témában. Emellett összegyűjtöttem a legfontosabb aggályokat is a technológiával kapcsolatban.
A kvantitatív és kvalitatív elemzés eredményei azt mutatják, hogy a tanárok többsége jól ismeri a ChatGPT-t, és hasznosnak is tartja oktatási anyagok és didaktikai ötletek gyűjtésére. Ugyanakkor aggályok és hiányosságok is felmerülnek a technológia használatával kapcsolatban, például különböző megválaszolatlan etikai kérdések, mint a plágium, illetve az irányelvek hiánya és a továbbképzések szükségessége.
A kvantitatív elemzés továbbá pozitív korrelációt állapított meg az irányelvek megléte és a tanárok kompetenciaérzete között. Szintén pozitív korreláció tapasztalható az irányelvek és a ChatGPT ismertsége között. Ennek ellenére a kérdőívet kitöltő nyelvtanárok mindössze 18%-a dolgozik olyan iskolában, ahol van a technológiával kapcsolatban iránymutatás.
Kutatásom tehát fontos következtetésekre jutott a ChatGPT használatának jelenlegi helyzetével és jövőbeli lehetőségeivel kapcsolatban a nyelvoktatásban.

Huang, W., Hew, K. F., & Fryer, L. K. (2022). Chatbots for language learning—Are they really useful? A
systematic review of chatbot‐supported language learning. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1),
237–257. https://doi.org/10.1111/jcal.12610
Klimova, B., Pikhart, M., Polakova, P., Cerna, M., Yayilgan, S. Y., & Shaikh, S. (2023). A Systematic Review
on the Use of Emerging Technologies in Teaching English as an Applied Language at the University Level.
Systems, 11(1), 42. https://doi.org/10.3390/systems11010042